1. Jakie dane są potrzebne, aby pobrać zlecenie do realizacji?
identyfikator zlecenia i numer PESEL pacjenta
lub
identyfikator zlecenia i data urodzenia pacjenta
lub
kod dostępu (PIN) i PESEL pacjenta
lub
kod dostępu (PIN) i data urodzenia pacjenta
2. Jaki jest okres ważności zlecenia do realizacji, kiedy można zrealizować, a kiedy nie?
Zlecenie można zrealizować w okresie jego ważności – nie można realizować na miesiące, które już upłynęły a data realizacji powinna się zawierać w miesiącach, których dotyczy zaopatrzenie.
3. Co powinna sprawdzić apteka przyjmując zlecenie do realizacji?
– wiek pacjenta, bo może mieć wpływ na posiadane uprawnienia (zwłaszcza przy dzieciach ze znacznym stopniem niepełnosprawności)
– ważność uprawnień dodatkowych
4. Co oznacza, że apteka dokonuje blokady zlecenia?
Oznacza to, że pobrała zlecenie do realizacji i inna apteka/sklep nie może już tego zlecenia pobrać ponownie do realizacji na ten okres.
5. Co powinien zrobić pacjent, jeśli chce zrealizować zlecenie w innej aptece?
W przypadku e-potwierdzenia – pacjent musi poprosić lekarza o zakończenie/skrócenie okresu ważności poprzedniego zlecenia i wystawienie nowego.
W przypadku e-zlecenia – pacjent może realizować zlecenia co miesiąc w dowolnej aptece.
6. Co powinna zrobić apteka w sytuacji, gdy pacjent otrzymał uprawnienia, a wcześniej miał wypisane zlecenie bez nich?
Powinna zaktualizować te dane na dzień przyjęcia do realizacji na zgodne ze stanem faktycznym i prawnym. Należy również załączyć kserokopię dokumentu potwierdzającego te uprawnienia do dokumentacji rozliczeniowej.
7. Czy zlecenie musi zawierać podpisy?
Tak wymaga podpisu lekarza:
- e-potwierdzenie: podpisu odręcznego (w przypadku posiadania wersji papierowej stron 1–3, jeśli zlecenie nie było wystawione w ramach teleporady),
- e-zlecenie: podpisu elektronicznego
Podpis osoby realizującej i osoby odbierającej nie jest wymagany.
8. Kiedy konieczne jest dołączenie oświadczenia pacjenta o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej?
W sytuacji, kiedy nie jest możliwe potwierdzenie prawa do świadczeń w sposób elektroniczny. np., gdy dokonywana jest wsteczna realizacja.
9. Czy istnieje możliwość nieodnotowania realizacji zlecenia w systemie elektronicznym? Jeśli tak to, w jakich sytuacjach?
Każde zlecenie musi być zrealizowane za pośrednictwem systemu eZWM.
Jeśli apteka z przyczyn technicznych nie ma dostępu w chwili realizacji do eZWM – musi niezwłocznie odnotować zlecenie w systemie, kiedy zacznie działać.
10. Czy wprowadzenie kodu UDI podczas realizacji zlecenia na eZWM jest obowiązkowe?
Tak, wprowadzenie kodu UDI jest obligatoryjne. W przypadku braku kodu UDI należy wskazać numer seryjny albo inny numer lub równoważny symbol jednoznacznie identyfikujący wyrób medyczny (np. numer EAN znajdujący się na opakowaniu).
11. Na ile miesięcy maksymalnie może być dokonana jednorazowa realizacja?
6 miesięcy
12. Na ile minimalnie miesięcy można zrealizować zlecenie?
1 miesiąc
13. Czy można wysłać produkty do pacjenta kurierem?
Możliwa jest realizacja zlecenia drogą wysyłkową. Należy wtedy załączyć do dokumentacji rozliczeniowej dowód dostarczenia przesyłki i na tej podstawie uzupełnić na platformie eZWM dane osoby, która ją odebrała.