Dofinansowanie środków chłonnych ze środków publicznych - Aktualności

    Zmiany w związku z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ZDROWIA z dnia 13 października 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych na zaopatrzenie w wyroby medyczne wydanych na zlecenia.

    Z dniem 1 stycznia 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie.

    Najważniejsze zmiany dotyczące zleceń na wyroby medyczne TENA:

    • zmiana kodów P.100 i P.101 na jeden kod wyrobu medycznego Y.06.01 obowiązujący dla całej grupy materiałów chłonnych obejmujących pieluchomajtki i zamienniki (rozszerzony kod Y.06.01.00 dla dorosłych, Y.06.01.01 dla dzieci)

    • zmiana udziału procentowego NFZ w dofinansowaniu z 70% do limitu na 90% do limitu dla dzieci do 18 roku życia oraz 80% do limitu dla dorosłych

    • minimalna chłonność produktu dostępnego w ramach dofinansowania ze środków publicznych została obniżona do 350g

    Jednocześnie informujemy, że:

    • dotychczas wystawione zlecenia oraz częściowo zrealizowane zachowują swoją ważność i będą mogły być realizowane w oparciu o nowe kody oraz limity.

    Poniżej klasyfikacja produktów chłonnych dofinansowywanych przez NFZ obowiązująca od 01.01.2024 roku:

    Data aktualizacji: 01.01.2024r.


    Zmiany w związku z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ZDROWIA z dnia 25 maja 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne oraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego obowiązujące od 1 lipca 2023 r. (e-zlecenie).

    Z dniem 1 lipca 2023 zostanie uruchomiona funkcjonalność umożliwiająca wystawianie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne i zleceń naprawy wyrobu medycznego w postaci elektronicznej (e-zlecenia).

    Czym jest e-zlecenie?

    Zgodnie z art. 38 ust 4d ustawy o refundacji e-zlecenie wystawia się w formie dokumentu elektronicznego podpisywanego:

    1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,

    2. podpisem zaufanym,

    3. z wykorzystaniem sposobupotwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Od 1 lipca do 30 września 2023 r. będzie obowiązywał okres przejściowy, w związku z czym wystawianie e-zleceń będzie fakultatywne. Pozostajemożliwość wystawiania i weryfikowania zleceń na dotychczasowych zasadach, czyli za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, systemów łączności bądź w formie papierowej poza systemem e-ZWM.

    Pacjent, po pozytywnej weryfikacji zlecenia, otrzyma jak dotychczas, od wystawiającego zlecenie informację o wygenerowanym przez systeme-ZWM numerze zlecenia - bez konieczności wydruku zlecenia (nadal będzie możliwość generacji i pobrania pliku PDF z I i II częścią zlecenia).

    Natomiast od 1 października 2023 r. wystawianie e-zleceń podpisanych elektronicznie będzie obligatoryjne.

    Dodatkowo informujemy, że w związku z opublikowaniem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zleceniana zaopatrzenie w wyroby medyczneoraz zlecenia naprawy wyrobu medycznego, wprowadzono nowe wzory zlecenia i zlecenia naprawy, które będą obowiązywały od 1 lipca 2023 r..

    Najważniejsze zmiany we wzorze zlecenia obejmują:

    1. brak konieczności podpisywania III i IV częściprzez realizatora,

    2. zmianę nazwy pola Unikalny numer identyfikacyjny na Identyfikator zlecenia. Identyfikator zlecenia dla zleceń papierowych pozostanie w obecnym kształcie. Dla zleceń wystawianych elektronicznie będzie posiadał nowy format składający się z 19 lub 20 znaków,

    3. konieczność wskazania rodzaju i numeru dokumentu uprawniającego pacjenta do uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej w każdym przypadku, w którym potwierdzenie prawa do świadczeń następuje w sposób inny niż za pośrednictwem systemuElektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ),

    4. obowiązek wpisania uzasadnienia medycznego w zakresieprzyznania większej liczbysztuk wyrobu medycznego w przypadku uprawnienia dodatkowego 47ZN, 47DN albo 47ZDN, o którym mowa w art. 47 ust. 1a i 1b ustawyz dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

    5. zmianę nazwy pola IV.A.3 Wytwórca, model, nazwa handlowa i numer seryjny na Producent, model, nazwa handlowa i kod UDI. Podanie kodu UDI będzie obowiązkowe. W przypadku braku kodu UDI należywskazać numer seryjnyalbo inny numerlub równoważny symbol jednoznacznie identyfikujący wyrób medyczny (np. numer EAN znajdujący się na opakowaniu).

    Realizacja zlecenia od 1 lipca2023 r. w sklepie medycznym lub aptece odbywa się po przekazaniu przez pacjenta:

    1. identyfikatora zlecenia oraz numeru PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL daty urodzenia,

    2. identyfikatora zlecenia oraz kodu dostępu (dot. E-zlecenia),

    3. numeru PESEL oraz kodu dostępu (dot. E-zlecenia).

    Pacjent nie musi posiadać wydrukowanego zlecenia. Informacja o wygenerowanych danych dostępowych do e-zlecenia będzieprzekazywana pacjentowi za pośrednictwem sms, e-mail (identyfikator zlecenia oraz kod dostępu).

    Realizator nadal będzie miał możliwość wygenerowania części III i IV zlecenia do pliku PDF. Zlecenia dotychczas wystawione zachowują swoją ważność, nie ma konieczności wystawienia nowego zlecenia na nowym wzorze.

    Data aktualizacji: 29.06.2023r.


    Zmiana Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 października 2022 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie obowiązująca od 1 stycznia 2023 roku.

    Czym różni się dofinansowanie środków chłonnych wydawanych na zlecenie od refundacji innych wyrobów medycznych oraz leków?

    Ceny wyrobów chłonnych dofinansowywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, tak jak i innych wyrobów medycznych z wykazu wyrobów medycznych na zlecenie, nie są ustalane przez Ministerstwo Zdrowia, tak ja ma to miejsce np. w przypadku innych wyrobów medycznych oraz leków refundowanych.

    Ceny wyrobów chłonnych kształtuje wolny rynek i polityka cenowa poszczególnych dystrybutorów. W efekcie ostateczne ceny środków chłonnych TENA (oraz innych producentów) nigdy nie są sztywne i mogą się różnić pomiędzy aptekami, sklepami medycznymi lub aptekami internetowymi.

    Dostępne na rynku cenniki sugerowane przez producenta marki TENA, są zawsze cennikami maksymalnymi i obowiązują tylko te apteki i sklepy medyczne, która są podwykonawcami producenta marki TENA. Pozostali dystrybutorzy mają pełną swobodę kształtowania cen, na co nie ma wpływu ani producent marki TENA ani Ministerstwo Zdrowia.

    W odróżnieniu od systemu refundacji innych wyrobów medycznych oraz leków, pacjent ma swobodny wybór producenta, rodzaju środka chłonnego, rozmiaru i chłonności, dzięki czemu są one zawsze dopasowane do indywidualnych oczekiwań.

    Stałe pozostaje tylko dofinansowanie NFZ – 70% do limitu 1 zł, 1,7zł lub 2,3 zł, w zależności od rodzaju i chłonności wyrobu. Różnica pomiędzy kwotą dopłaty NFZ, a ostateczną ceną wyrobu wynika z polityki handlowej dystrybutorów środków chłonnych.

    Więcej informacji, w jaki sposób wyliczane są dopłaty pacjentów, znajdą Państwo na stronie.

    Aby znaleźć wyroby chłonne TENA w najkorzystniejszej cenie, zalecamy porównywanie cen z wielu źródeł, także w sklepach i aptekach internetowych, które coraz częściej oferują wyroby chłonne także objęte dofinansowaniem przez NFZ.

     
    Najważniejsze zmiany w limitach finansowania ze środków publicznych dla pieluchomajtek i ich zamienników:
    • Limit jest określany dla jednej sztuki produktu, a jego wysokość jest uzależniona od grupy produktowej oraz chłonności, do jakiej przypisany jest produkt.

    • Został wprowadzony dodatkowy limit 2,30 zł/szt: Obowiązują nowe kody wyrobów medycznych:

    Wartość limitu

    Minimalna chłonność

    Kategoria produktu

    1,00 zł za sztukę

    450 g

    dla wszystkich kategorii produktów

    1,70 zł za sztukę

    1000 g

    dla majtek chłonnych

    1,70 zł za sztukę

    1400 g

    dla pieluch anatomicznych i pieluchomajtek

    2,30 zł za sztukę

    1400 g

    dla majtek chłonnych

    2,30 zł za sztukę

    2500 g

    dla pieluchomajtek

     
    • Poniższe kody szczegółowe zastępują: P.100.PL i WK oraz P.101.PL i WK:
     

    Kod Środka

    Kod produktu

    Grupa produktu

    Limit finansowy refundowany w 70%

    P.100
    P.101

    P.100.MCH1
    P.101.MCH1

    Majtki chłonne -
    minimalna chłonność 1000 g

    1,70

    P.100
    P.101

    P.100.MCH2
    P.101.MCH2

    Majtki chłonne -
    minimalna chłonność 1400 g

    2,30

    P.100
    P.101

    P.100.PM2
    P.101.PM2

    Pieluchomajtki -
    minimalna chłonność 2500 g

    2,30

    P.100
    P.101

    P.100.PP
    P.101.PP

    Pieluchy anatomiczne, pieluchomajtki
    - minimalna chłonność 1400 g

    1,70

    P.100
    P.101

    P.100.PW
    P.101.PW

    Pieluchomajtki lub zamienniki
    - minimalna chłonność 450 g

    1,00


     
    • Minimalny poziom chłonności dla środków chłonnych: 450 ml
    • Produkt TENA Lady Normal od 1 stycznia 2023 r. został wyłączony z cennika TENA 
    • Kody ogólne P.100 i P.101 nadal obowiązują i służą wyłącznie do wystawienia zleceń
    • Limit ilościowy wynosi 90 sztuk na 1 miesiąc
    • Pacjenci mogą sami decydować o rodzaju i liczbie sztuk środków chłonnych tym samym wysokości dopłaty (z uwzględnieniem miesięcznego limitu ilościowego 90 sztuk)

    E- zlecenie

    Planowana jest dalsza elektronizacja obecnego systemu e-potwierdzania zleceń i wprowadzenie tzw. pełnego e-zlecenia. 
    Gdy tylko uzyskamy dodatkowe informacje, będziemy Państwa informować na bieżąco.

    Data aktualizacji: 04.04.2023r.